Każdy, kto prowadził działalność gospodarczą, bez względu na jej rozmiary oraz zasięg, wie jak istotna jest kontrola wydatków firmy, tworzenie zestawów obrotów i sald, prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz wszelkiego rodzaju dowodów księgowych. Dodatkowo dochodzą do tego częste zmiany w regulacjach prawnych oraz w wysokościach podatków, których przedsiębiorca musi być świadomy. Dzisiaj pracę księgowym ułatwiają liczne programy, które pozwalają przechowywać dane związane z majątkiem firmy oraz na bieżąco je uzupełniać i aktualizować, jednak nadal księgowość pozostaje wielkim wyzwaniem dla każdego przedsiębiorcy.
Zadania działu księgowości
Podstawowym zadaniem księgowości jest prowadzenie księgi przychodów oraz wydatków w firmie. Na tym dziale spoczywa także odpowiedzialność monitorowania wszystkich operacji finansowych związanych z działalnością przedsiębiorstwa. Do zadań księgowych należy również rozliczanie podatków i składanie wszelkiego rodzaju sprawozdań finansowych. Wszystkie te działania wymagają biegłej znajomości przepisów prawa. Dział księgowości często musi kontaktować się z instytucjami zewnętrznymi, takimi jak ZUS, Urząd Skarbowy czy Główny Urząd Statystyczny, w związku z tym jego praca stanowi również świadectwo poprawnego działania całej firmy.
Księgowość wewnętrzna czy zlecona?
Coraz więcej firm rezygnuje z tworzenia wewnętrznego działu księgowości na rzecz zatrudnienia zewnętrznej biura rachunkowego, które kontroluje procesy zachodzące w przedsiębiorstwie. Zewnętrzne prowadzenie księgowości to rozwiązanie o wiele mniej kosztowne, ponieważ eliminuje konieczność zatrudniania nowych osób oraz nie generuje formalności związanych obsługą nowego działu. Dzięki temu przedsiębiorca może skoncentrować się na działalności firmy, oddając kwestie księgowości w ręce wyspecjalizowanych w tym obszarze specjalistów.